Kategoria: Emerytura

Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z emeryturą?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Zniszczone akta pracownicze a udowodnienie stażu w ZUS

Marta Handzlik • Opublikowane: 2017-11-13

Pracowałem w latach 1973–1976 w kopalni. Nie posiadam świadectwa pracy i płacy. Kontaktowałem się dzisiaj z archiwum kopalni i dowiedziałem się, że akta pracownicze sprzed 1981 r. zostały zniszczone. Jak mam teraz udowodnić ten staż w ZUS-ie?

Marta Handzlik

»Wybrane opinie klientów

Panie Mecenasie! Bardzo dziękujemy za całą pomoc - wiele wątpliwości nam Pan wyjaśnił . Sądzę, że dalej będziemy próbować same rozplątywać te nasze sprawy, choć jeśli napotkamy kolejne trudności, pozwolimy sobie w nowych zapytaniach skorzystać z Pańskiej pomocy. Jeszcze raz serdecznie dziękujemy.
Ewa, 70 lat, obecnie emerytka
Bardzo dziękuje Pani Izabeli za niezwykle klarowną poradę prawną. To już kolejny raz kiedy korzystam z usług portalu i wiem, że jak tylko będę potrzebował prawnego wsparcia to tu wrócę. Pozdrawiam
Miłosz, 31 lat
Bardzo fajna sprawa. Porada prawna bez ruszania się z domu i poszukiwania kancelarii. I do tego prawie błyskawiczna odpowiedź. Z udzielonej odpowiedzi jestem zadowolona. Co do ceny, to nie wiem czy zapłaciłam dużo czy mało, bo nie korzystałam wcześniej z porad prawników, więc nie mam porównania. Wydaje mi się jednak, że cena nie była zbyt niska w porównaniu do stopnia złożoności sprawy.
Barbara
Rzeczowe wyjaśnienie i informacja której nie mogłam nigdzie znaleźć, nikt nie potrafił konkretnie odpowiedzieć co mam zrobić, jaki wniosek mam złożyć. Cena bardzo sensowna, zwłaszcza że bez wychodzenia z domu, bez starty czasu, paliwa i wszelkiego po drodze wiem co mam zrobić.
Ewa, 35 lat, Pracownik IT
Serdeczne i szczere podziękowania dla Pana Janusza Polanowskiego za okazaną pomoc i doradztwo. Pełen profesjonalizm. Polecam.
Dawid, 29 lat, Przedsiębiorca

Oo tym, w jaki sposób można udokumentować okresy składkowe, nieskładkowe i inne wpływające na staż emerytalny decydują przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityku Społecznej z dnia 11 października 2011r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno- rentowe (Dz. U. Nr 237, poz. 1412).

Zgodnie z § 21 rozporządzenia środkiem dowodowym stwierdzającym wysokość wynagrodzenia, dochodu, przychodu oraz uposażenia przyjmowanego do ustalenia podstawy wymiaru emerytury lub renty są zaświadczenia pracodawcy lub innego płatnika składek, legitymacja ubezpieczeniowa lub inny dokument, na podstawie którego można ustalić wysokość wynagrodzenia, dochodu, przychodu lub uposażenia. Dodatkowo okresy zatrudnienia mogą być udokumentowane odpowiednimi wpisami w legitymacji ubezpieczeniowej lub orzeczeniem sądu.

W sytuacji, gdy wnioskodawca nie jest w stanie przedstawić odpowiednich dokumentów rozporządzenie przewiduje, ze okresy zatrudnienia można również potwierdzić innymi dowodami np.: umowami o pracę, angażami, legitymacją służbową, legitymacją związków zawodowych, pismami kierowanymi przez pracodawcę do pracownika w czasie trwania zatrudnienia oraz wpisami w „książeczkowym” dowodzie osobistym.

W przypadku, gdy wnioskodawca nie może udowodnić okresów zatrudnienia także tymi dokumentami, dopuszcza się możliwość ich udowodnienia zeznaniami świadków, przy czym w tym trybie można udokumentować okresy pracy rolniczej lub okresy zatrudnienia przed 15 listopada 1991 r. wykonywanego na obszarze państwa polskiego, po ukończeniu 15 lat życia, w wymiarze nie niższym niż połowa pełnego wymiaru czasu pracy.

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Jeżeli  ustawa przewiduje możliwość udowodnienia zeznaniami świadków okresu składkowego, od którego zależy prawo lub wysokość świadczenia, dowód ten dopuszcza się pod warunkiem złożenia przez zainteresowanego oświadczenia w formie pisemnej lub ustnej do protokołu, że nie może przedłożyć odpowiedniego dokumentu potwierdzającego ten okres.

 

Wraz z zeznaniami świadków zainteresowany przedkłada oświadczenie w formie pisemnej lub ustnie do protokołu o braku dokumentów stanowiących środki dowodowe oraz o przyczynach ich braku.

Jeżeli zakład pracy nadal istnieje, do oświadczenia wnioskodawcy warto dołączyć zaświadczenie zakładu potwierdzające fakt braku dokumentów oraz podanie powodu takiego stanu. Słowem – powinien Pan właśnie tego rozwiązania spróbować. Złożyć wniosek i oświadczenie, że dokumenty nie istnieją. Będzie Pan potrzebował świadka Pana pracy oraz oświadczenia zakładu pracy o tym, że dokumenty zostały zniszczone.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>


Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z emeryturą?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy
wizytówka Zadaj pytanie »