Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z emeryturą?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Powiadomienie pracodawcy o zamiarze przejścia na emeryturę

Marta Handzlik • Opublikowane: 2017-08-02

W listopadzie skończyłam 60 lat. Chciałabym od 1 października 2017 r. przejść na emeryturę. U obecnego pracodawcy jestem zatrudniona od 1996 r. Aktualnie przebywam na L-4. Ponadto za ubiegły rok posiadam niewykorzystany urlop w wymiarze 20 dni. Stan zdrowia raczej nie pozwoli na powrót do pracy. Jak powinnam postąpić w takiej sytuacji? Czy mam obowiązek powiadomienia pracodawcy o zamiarze przejścia na emeryturę?

Marta Handzlik

»Wybrane opinie klientów

Już drugi raz korzystam z Państwa porady i sądzę, że nie ostatni. Trzeba jedynie pamiętać, żeby dokładnie formułować pytanie. Usługa jest szybka i rzetelna, popartą dużą wiedzą.
Irena, ekonomista, 64 lata
Pełen profesjonalizm. Polecam. Odpowiedzą na każde pytanie rzetelnie i podparte wiedzą.
Monika, terapeuta, 42 lata
Bardzo się cieszę, że jest taki serwis. Odpowiedzi są udzielane szybko i rzeczowo. Jeśli będę w przyszłości potrzebowała skorzystać z porady prawniczej to na pewno zwrócę się ponownie. Dużą zaletą jest to, że można zadać kolejne pytanie do pytania już opłaconego bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Bogusława, 56 lat
Kozystam pierwszy raz z państwa usług i jak narazie nie mam zadnych negatywnych komentarzy, uważam ze dziłaja państwo sprawnie i nawet lekkie opóźnienia nie są źle widziane
Iwona, 49 lata, ekonom
Rzetelne i wyczerpujące odpowiedzi
Alicja, pedagog

Co do zasady nie musi Pani powiadamiać pracodawcy o chęci przejścia na emeryturę, ale lepiej to zrobić, gdyż wówczas otrzyma Pani odprawę emerytalną w chwili przejścia na emeryturę. Dodatkowo pracodawca może wyrazić zgodę na porozumienie stron, a jeśli nie powiadomi go Pani o swoich planach – musi Pani złożyć wypowiedzenie. Przy czym jeśli chce Pani przejść na emeryturę od 1 października, to musi Pani jeszcze do tego okresu pracować.

Zgodnie z art. 36 ustawy Kodeks pracy (Dz. U. z 2016 r., poz. 1666) „okres wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony i umowy o pracę zawartej na czas określony jest uzależniony od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy i wynosi:

1) 2 tygodnie, jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy;

2) 1 miesiąc, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy;

3) 3 miesiące, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 3 lata”.

Jeśli ma Pani zaległy urlop to w okresie wypowiedzenia, może Pani być zobowiązana do jego wykorzystania, chyba że w okresie wypowiedzenia nadal będzie Pani korzystała ze zwolnienia lekarskiego.

Aby uzyskać emeryturę, musi Pani złożyć do ZUS-u odpowiedni wniosek, przy czym może to Pani zrobić dopiero po wejściu w życie nowych przepisów, bo obecnie nie ma Pani odpowiedniego wieku do emerytury.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>


Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z emeryturą?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Podobne materiały

Pomoc w gospodarstwie babci a staż pracy

W latach 1972–1975 odbywałem naukę w szkole średniej, jednocześnie pomagałem w gospodarstwie rolnym mojej babci, które miało 12 arów...

Emerytura opiekuna dziecka niepełnosprawnego

Pracownik jest opiekunem dziecka niepełnosprawnego i otrzymuje świadczenie. Jednocześnie pracuje, ale chce złożyć wniosek do ZUS-u o emeryturę...

Okres bez odprowadzania składek a staż pracy

Chciałbym przejść w wieku 60 lat na wcześniejszą  emeryturę z racji pracy wykonywanej w szczególnych warunkach. Przez 6 miesięcy miałem...

Za jaką część miesiąca mam dostać emeryturę?

Mam przyznaną emeryturę przez ZUS od 29.09.2016 r., tj. od następnego dnia po rozwiązaniu umowy o pracę. ZUS naliczył mi tylko wielkość pierwszej...

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy
wizytówka Zadaj pytanie »