Przepisy resortowe dotyczące pracy w szczególnych warunkach

Autor: Izabela Nowacka-Marzeion

Mąż ubiega się o wcześniejszą emeryturę (dawniej pracował w szczególnych warunkach, teraz w urzędzie). Niestety w dokumentach złożonych do ZUS zakład nie podał przepisów resortowych dotyczących wykazu prac w szczególnych warunkach pracowników jednostek samorządowych. Co mąż powinien teraz zrobić?

Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Przepisy resortowe dotyczące pracy w szczególnych warunkach

Art. 184. ustawy o emeryturach i rentach z FUS

Zgodnie z art. 184. ustawy o emeryturach i rentach z FUS:

„1. Ubezpieczonym urodzonym po dniu 31 grudnia 1948 r. przysługuje emerytura po osiągnięciu wieku przewidzianego w art. 32, 33, 39 i 40, jeżeli w dniu wejścia w życie ustawy osiągnęli:

1) okres zatrudnienia w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze wymaganym w przepisach dotychczasowych do nabycia prawa do emerytury w wieku niższym niż 60 lat - dla kobiet i 65 lat - dla mężczyzn oraz

2) okres składkowy i nieskładkowy, o którym mowa w art. 27.

2. Emerytura, o której mowa w ust. 1, przysługuje pod warunkiem nieprzystąpienia do otwartego funduszu emerytalnego oraz rozwiązania stosunku pracy - w przypadku ubezpieczonego będącego pracownikiem”.

Zobacz również: Emerytura kolejowa

Okres zatrudnienia w szczególnych warunkach

W myśl art. 184 ust. 1 ustawy emerytalnej „ubezpieczonym urodzonym po dniu 31 grudnia 1948 r. przysługuje emerytura po osiągnięciu wieku przewidzianego w art. 32-34, 39 i 40, jeżeli w dniu wejścia w życie ustawy osiągnęli okres zatrudnienia w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze wymaganym w przepisach dotychczasowych do nabycia prawa do emerytury w wieku niższym niż 60 – lat dla kobiet i 65 lat – dla mężczyzn oraz okres składkowy i nieskładkowy, o którym mowa w art. 27. Emerytura ta przysługuje pod warunkiem nieprzystąpienia do otwartego funduszu emerytalnego oraz rozwiązania stosunku pracy – w przypadku ubezpieczonego będącego pracownikiem (art. 184 ust. 2)”. Gramatyczna wykładnia przepisu art. 184 ust. 1 ustawy prowadzi do wniosku, że warunkiem nabycia uprawnień emerytalnych jest spełnienie wyłącznie przesłanki stażu przed dniem 1 stycznia 1999 r. Za taką wykładnią przemawia także treść ust. 2 tego przepisu, skoro warunek rozwiązania stosunku pracy dotyczy ubezpieczonego będącego pracownikiem. Redakcja art. 184 ust. 2 wskazuje zatem, że ubezpieczony niebędący pracownikiem, spełniający warunki z art. 184 ust. 1 ustawy emerytalnej, aby skorzystać z uprawnienia do wcześniejszej emerytury, winien tylko nie przystępować do otwartego funduszu emerytalnego.

Wiek emerytalny pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach

Zgodnie z treścią rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze. Okresami pracy uzasadniającymi prawo do świadczeń na zasadach określonych w rozporządzeniu są okresy, w których praca w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze jest wykonywana stale i w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym na danym stanowisku pracy.

Niezbędne jest więc, aby taka praca była wykonywana przez wskazany w rozporządzeniu okres i stale w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym na danym stanowisku pracy (§ 2 ust. 1 rozporządzenia).

Zobacz również: Dodatek do emerytury za warunki szkodliwe

Zliczenie okresów pracy w szczególnych warunkach przy ustalaniu prawa do wcześniejszej emerytury

Przy ustalaniu prawa do wcześniejszej emerytury nie jest możliwe zliczenie okresów pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze wymienionych odrębnie w wykazie A i w wykazie B, stanowiących załączniki do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (Dz. U. 1983 r. Nr 8 poz. 43 ze zm.).

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 7 lutego 1983 r. „za staż pracy uważa się tylko okresy, w których praca w szczególnych warunkach była wykonywana stale i w pełnym wymiarze (obowiązującym nadanym stanowisku)”. Nie ma znaczenia wykaz resortowy. Stanowisko pracy musi być zgodne z wymienionym rozporządzeniem z 1983 roku.

Jeśli świadectwo pracy w szczególnych warunkach podaje błędną podstawę, będzie trzeba przed sądem żądać stwierdzenia, że praca była wykonywana w szczególnych warunkach. Warto tu zasięgnąć informacji, czy są jakiekolwiek dokumenty, należy złożyć wniosek o to, aby sąd wystąpił do właściwego archiwum z wnioskiem o wydanie odpisów dokumentów pracowniczych.

Należy w ciągu miesiąca złożyć odwołanie do sądu pracy. Proszę o skan świadectwa pracy, sprawdzę zasadność odwołania.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej  ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Zadaj pytanie »

eporady24.pl

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

prawo-pracy.pl

prawo-mieszkaniowe.info

rozwodowy.pl

spolkowy.pl

prawo-cywilne.info

sluzebnosc.info

poradapodatkowa.pl

prawo-karne.info

praworolne.info

ewindykacja24.pl

Szukamy prawnika »