Indywidualne porady prawne
Izabela Nowacka-Marzeion • Opublikowane: 2018-08-27 • Aktualizacja: 2021-02-27
Jestem emerytem na pełnej emeryturze wynikającej z osiągniętego wieku. Jednocześnie jestem zatrudniony na umowę o pracę bez określenia terminu na pełnym etacie. Firma, w której jestem zatrudniony, płaci do ZUS-u składki na ubezpieczenie społeczne i chorobowe. Jak wygląda w świetle obowiązujących przepisów sprawa zwolnień lekarskich dla osób będących w ww. sytuacji, czyli zasiłek chorobowy dla emeryta? Chodzi mi o usprawiedliwienie nieobecności i zasiłek chorobowy.
Za niezdolność do pracy przysługującą w okresie zatrudnienia przysługują Panu świadczenia przewidziane w ustawie zasiłkowej. W myśl przepisów art. 6 i art. 7 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia chorobowego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. 2005 r. Nr 31 poz. 267) „zasiłek chorobowy przysługuje ubezpieczonemu, który stał się niezdolny do pracy z powodu choroby w czasie trwania ubezpieczenia chorobowego, a także osobie, która stała się niezdolna do pracy po ustaniu tytułu ubezpieczenia chorobowego, jeżeli niezdolność do pracy trwała bez przerwy co najmniej 30 dni i powstała:
1) nie później niż w ciągu 14 dni od ustania tytułu ubezpieczenia chorobowego,
2) w przypadku choroby zakaźnej, której okres wylęgania jest dłuższy niż 14 dni lub innej choroby, której objawy chorobowe ujawniają się po okresie dłuższym niż 14 dni od początku choroby - nie później niż w ciągu 3 miesięcy od ustania tytułu ubezpieczenia chorobowego”.
Zasiłek przysługuje przez 182 dni. Zasiłek chorobowy z tytułu niezdolności do pracy nie będzie Panu natomiast przysługiwać za okres po ustaniu tytułu ubezpieczenia chorobowego, gdy osoba niezdolna do pracy ma ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy.
Nieobecność w pracy musi Pan usprawiedliwiać jak każdy iny pracownik, zgodnie z zasadami obowiązującymi u danego pracodawcy oraz wynikającymi z przepisów prawa.
Pracownik ma obowiązek niezwłocznie powiadomić pracodawcę o przyczynie swojej nieobecności w pracy i przewidywanym okresie jej trwania. Powiadomienie powinno nastąpić w drugim dniu nieobecności – § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy.
Jeśli masz podobny problem prawny, zadaj pytanie naszemu prawnikowi (przygotowujemy też pisma) w formularzu poniżej ▼▼▼
Indywidualne porady prawne
Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>
Indywidualne Porady Prawne
Zapytaj prawnika
Komentarze (0):